Hvad laver en vicevært

En vicevært har en lang række forskellige serviceopgaver i en beboelsesejendom. Det er ejendommens bestyrelse der har besluttet hvilke opgaver viceværten skal udføre. Det kan evt være i samarbejde med viceværten eller den ejendomsservice han er ansat hos. Det kan være alt fra vaske trapper, til mindre håndværksopgaver eller rydning af sne. Det er som bestyrelsesmedlem en god ide nøje at definere opgaverne, men også at tage forbehold for at der kan opstå noget uventet.

Nye indflyttere

Hvis det er en ejendom der lejer ud, kan en af opgaverne en vicevært udføre være at modtage nøgler ved udflytning og efterfølgende gennemgå lejligheden og gøre den i stand til næste lejere. Det kan være at der skal males og tapeseres inden eller måske skal der udskiftes et komfur eller køleskab. Derefter tager han imod de nye lejere og overdrager officielt lejligheden og nøglerne til dem. Hvis de nye lejere har indsigelser i den første periode, er det også ham de skal henvende sig til og det kan være hans opgave at få set på indsigelserne.

Inden i vælger en vicevært eller ejendomsservice

Når i som bestyrelse har taget stilling til, hvilke opgaver i ønsker at en vicevært skal varetage kan i med fordel indhente tilbud fra flere virksomheder, der udbyder denne service. Derefter kan i sammenligne de forskellige tilbud. Det er ikke sikkert at det er det billigste, der er det bedste. Det kan også være en god ide at indhente referencer fra nuværende kunder og høre hvad de har af erfaringer. Det kan spare jer for meget tid og mange frustrationer på sigt, hvis i gør et godt forarbejde. Samtidig vil det gøre det langt nemmere at forventningsafstemme med firmaet om opgaven og i kan nemmere vurdere om i f.eks. har samme holdninger til tid, kvalitet og hvordan opgaverne skal udføres.